Thursday, August 19, 2010

JANIN BAYI BERSUJUD KETIKA DIPERDENGARKAN AYAT SUCI AL-QURAN




Dalam video ini seorang ibu hamil dibacakan ayat-ayat Al-Qur’an, dan selama proses pembacaan tersebut dipantau melalui alat USG kehamilan. Dan dapat dilihat perbezaan posisi bayi sebelum dan sesudah dibacakan ayat-ayat Al-Qur’an.

Sebelum dibacakan ayat suci Al-Quran, bayi nampak aktif dalam pergerakannya (normal memang macam ni). Kemudian dibacakan pula ayat suci Al-Quran..

Subhanallah! Hasilnya ketika dibacakan surat Al-Fatihah dan Al-Baqarah janin bayi tampak terdiam dlm keadaan sujud… seakan-akan mengenali suara-suara yang sedang dibacakan.

Kullu mauludin Yuuladu ‘alal fithrah… Jadi seorang ibu yang tengah mengandung anaknya sering-seringlah memperdengarkan ayat-ayat suci Al-Qur’an. Semoga kelak menjadi anak yang soleh dan solehah. Amiin.


p/s: inilah firtah manusia..
p/s/s: rakyat Jepun menggunakan kaedah ini untuk terapi menggunakan headphone yang diletakkan di perut ibu bagi bayi dalam kandungannya, buktinya anak yang lahir lebih cerdik, aktif dan mendengar kata.



_______________________________

Surah Ali Imran ayat 190-191 bermaksud:
‘Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang, terdapat tanda-tanda (kebesaran) Allah bagi orang yang berakal. Iaitu orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri, duduk, atau dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata), “Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan sesuatu dengan sia-sia; Mahasuci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka.’

Ayat ini menggambarkan bahawa orang-orang yang berakal adalah orang yang memikirkan penciptaan langit dan bumi serta malam dan siang dengan menggunakan pandangan mata hati (basirah). Melaluinya, mereka akan melihat kebesaran Allah SWT lalu sentiasa bersyukur pada setiap keadaan.

Imam Fakhrul Razi menyebutkan bahawa orang yang mempunyai akal fikiran perlu mentauhidkan Allah SWT dengan Tauhid Uluhiah dan Ubudiyah. Tauhid Ubudiyah terbahagi kepada tiga iaitu membenarkan dengan hati, mengucapkan dengan perkataan dan melaksanakan dengan perbuatan. Ayat ‘orang-orang yang mengingati Allah’ menunjukkan kepada ubudiyah perkataan, ayat ‘berdiri, duduk, atau dalam keadaan berbaring’ menunjukkan ubudiyah perbuatan dan ayat ‘memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi’ menunjukkan ubudiyah hati, fikiran dan jiwa manusia.


0 comments: